Guldensporencollege Zuid gaat aan de slag met VR-brillen in de lessen STEM en techniek. Alexander Vanhoucke en Ward Dewilde geven die vakken en samen leiden ze dit project in goeie banen. De leerkrachten gebruiken de nieuwe technologie tijdens de lessen, maar ook tijdens workshops en infomomenten. Zo tonen ze het nieuwe STEM- en technieklokaal waar momenteel nog werken bezig zijn.

Guldensporencollege Zuid krijgt een nieuw STEM- en technieklokaal. De werken zijn al begonnen en volgend schooljaar kunnen leerlingen van daaruit aan de slag. Het is de bedoeling dat toekomstige leerlingen met die VR-brillen al een beeld krijgen van de lessen en van het nieuwe lokaal. Dinsdag kreeg de school al bezoek van enkele zesdejaars. “Alle leerlingen waren vol lof en trokken met een brede glimlach naar de volgende workshop,” aldus Alexander Vanhoucke. (Lees verder onder video)

Video: Alexander Vanhoucke

De school heeft niet enkel de brillen gekocht, maar ook een 360 graden camera. Zo konden ze de YouTube-video realiseren die de leerlingen in de virtuele kijkdoos ontdekken. “Als je rondkijkt in de bril of je versleept de video op je scherm, dan krijg je een rondleiding in ons lab. Verschillende technieken en machines die we in de les gebruiken, zullen in het filmpje aan bod komen,” vertelt Ward Dewilde.

Motivatie voor leerlingen

Campus Zuid gaat aan de slag met nieuwe technologie en dat motiveert de leerlingen. Alexander Vanhoucke: “Het vooruitstrevende aan Guldensporencollege Zuid is dat we elke keer vernieuwend werken. We blijven niet stilstaan in de tijd. Bovendien is STEM echt een booming business in het onderwijs. Voor de leerlingen is de VR-bril een hot item dat we voortaan mogen inzetten.” 

De school werkt al een tijdje met Google Cardboards, maar het oudercomité wilde iets innovatiefs. “Dankzij hun steun kunnen we nu effectief ook aan de slag met VR-brillen,” vertelt Ward Dewilde. “We hebben er vier aangeschaft en in de les zullen we met een rotatiesysteem werken. Wie geen VR-bril heeft, werkt met zijn eigen Google Cardboard.”

“We merken dat het voor de leerlingen al een unieke ervaring is met de Google Cardboards. We zijn ervan overtuigd dat het verschil enorm groot zal zijn met die brillen van hoog niveau. Het is een extra motivatie voor de leerlingen,” besluit Alexander Vanhoucke.

Volgende workshop met VR-brillen

Wat? Realisatie projectje STEM en gebruik VR-brillen om nieuwe STEM- en technieklokaal te ontdekken

Wanneer? 

  • Donderdag 26 januari van 10u tot 11u15
  • Zaterdag 11 februari en zaterdag 11 maart (op afspraak – inschrijvingslink)

Waar? Krysantenlaan 6, Kortrijk

Voor meer informatie en vragen kunt u terecht bij:  

Sigrid Vansteenkiste (directeur) – sigrid.vansteenkiste@guldensporencollege.be

Alexander Vanhoucke (leerkracht STEM en techniek) – alexander.vanhoucke@guldensporencollege.be

Ward Dewilde (leerkracht STEM en techniek) – ward.dewilde@guldensporencollege.be

Je kan dit persbericht ook terugvinden op de website van Guldensporencollege.

In de pers: