Vanaf zaterdag 18 maart kan je de groepstentoonstelling ‘Rafelen’ bewonderen in het vlasmuseum Texture Kortrijk. De expositie is gratis en loopt tot 16 april. Elf jonge, Kortrijkse kunstenaars vormen een collectief en gaan met textiel aan de slag. “Dat is uit onze comfortzone, want als illustrator of beeldende kunstenaar werk je eerder tweedimensionaal en met textiel is dat toch anders,” vertelt Willem Moreel.

De groepsexpositie kadert in het Memento woordkunstfestival waarvan dit jaar het thema ‘werk en productiviteit’ is. Elf jonge, Kortrijkse kunstenaars stappen uit hun comfortzone en gaan met textiel aan de slag. De samenwerking bestaat uit het collectief Lien Anckaert en Lara Jacoba Breine, mixed media storyteller Klaas De Baere, beeldend kunstenaars Merel Van de Casteele, Larissa Viaene en Willem Moreel en illustratoren Elise Vandeplancke, Xavier Truant, Shanna Coppens, Flore Deman en Toon Delanote.

Willem Moreel (27) is beeldend kunstenaar en geeft les aan het Guldensporencollege DAS Kortrijk, waar hij zelf nog vrije beeldende kunst heeft gestudeerd. Zijn artistieke praktijk bestaat voornamelijk uit schilderkunst, maar dat kan ook breder gaan. De tentoonstelling Rafelen en de K-totem zijn daar voorbeelden van. “Ons collectief kreeg de vraag om een groepstentoonstelling op poten te zetten. Aangezien het een textielmuseum is, is het ook de bedoeling om met textiel te werken. Dat is een uitdaging, want de groep bestaat uit illustratoren en beeldende kunstenaars. We stappen dus uit onze comfortzone, want als illustrator of beeldende kunstenaar werk je eerder tweedimensionaal. De aanlooptijd om die tentoonstelling op poten te zetten is kort, dus je hebt niet heel veel tijd om je te verdiepen in de materialen,” legt de Kortrijkse kunstenaar uit.

Elke kunstenaar maakt zijn eigen werk, maar ze hebben allen hetzelfde doel voor ogen. Ze werken met textiel, rond hetzelfde thema en voor een groepstentoonstelling. Willem Moreel: “Dat is enerzijds gemakkelijk omdat je jouw eigen ruimte hebt, maar anderzijds kan het moeilijk zijn om de werken samen te krijgen. Het overkoepelende thema creëert de eenheid. Daarnaast is het enorm fijn om in het Kortrijkse bezig te zijn en om hier te doen wat we zo graag doen. Kunst neemt steeds meer een plaats in.”

Patchwork

Willem Moreel is voor het eerst met een naaimachine aan de slag gegaan en koos voor ‘patchwork’. Hij naait allerlei stoffen aan elkaar waardoor een patroon ontstaat. “Ik heb het eerder gezien als een soort van ‘colorfieldpainting’, in de stijl van de Amerikaanse schilderkunst. Ik creëer mijn kleurenveld uit verschillende soorten stof die ik uitknip. Ik gebruikte enkel zwarte stoffen, maar wel met verschillende kleurvlakken. Dat vooral om ruis te vermijden en omdat zwart echt opslorpt. Het is een behoorlijk groot werk dat ik volledig in de bovenste zaal van Texture gestikt heb. Ze hebben daar de machines en vooral voldoende ruimte.”

Met dit kunstwerk wil Moreel zich vooral uitdrukken via textiel. “Het is allemaal vrij intuïtief, maar wel doordacht opgebouwd . Voor mij is het een belangrijk werk, maar ik zal nooit zeggen dat het technisch goed is, want het zit waarschijnlijk vol met fouten. Ik wilde met mijn patchwork tonen dat je met iets eenvoudigs ook kunst kunt maken en iets monumentaals. Het is armzalige kunst die bestaat uit goedkope stoffen, naald en draad.”

K-totem

Nog een werk van Willem Moreel dat je in het kader van het Memento woordkunstfestival kunt bezoeken, is de K-totem. Hij en Eva Cicvaric zorgden voor het nieuwe ontwerp van de K-totem die tot eind mei aan de voorkant van station Kortrijk staat.

Normaal worden bedrukte panelen vastgemaakt aan de structuur, maar Moreel en Cicvaric pakten het anders aan. “Eva en ik wilden die metalen constructie behouden als ankerpunt voor een eerder sculpturaal werk. We zijn afgeweken van het normale concept om de schoonheid van die structuur te tonen,” legt Moreel uit. “We hebben netten in en rondom de constructie verweven, vastgemaakt met 700 kabelbinders en ingekapseld met een beveiligingsnet. Op die manier zal er niet op geklommen worden en het geeft ook meer spanning aan de K-totem.”

Foto: Willem Moreel

De gratis vernissage is op zaterdag 18 maart vanaf 17 uur en de groepstentoonstelling loopt nog tot 16 april. Op zaterdag 15 april vindt de solotentoonstelling van Willem Moreel plaats in de kapel LOF in Kortrijk. De opening is om 11 uur en de band ‘The Hand Electric’ zullen voor de sfeer zorgen.

Voor meer informatie kunt u terecht bij:

Inge Gorré (Directeur DAS en 1e graad Engineering) – inge.gorre@guldensporencollege.be

Willem Moreel (Beeldende kunstenaar en leerkracht DAS) – willem.moreel@guldensporencollege.be

Je kan dit persbericht ook terugvinden op de website van Guldensporencollege.

In de pers: