[Foto: Kelly Collyns]

Kelly Collyns (21) uit Liedekerke is een studente die de handen uit de mouwen durft te steken. In augustus 2020 had ze maar 300 euro nodig om haar bedrijf op te richten. De onderneemster probeert een evenwicht te vinden tussen haar studies en de bestellingen van ‘The Little Peach Shop’.

Hoe ben je beginnen ondernemen?

“Tijdens de eerste lockdown was TikTok dé app en ook ik bezweek eraan. Daarop kwam ik veel kleine bedrijven tegen die in Amerika opgericht zijn. Allemaal jonge ondernemers die mij aan het denken hebben gezet. Ze maken voornamelijk stickers die ze op hun iPad tekenen en daarna verkopen via Etsy, een online marktplaats voor zelfgemaakte producten. Wat zij kunnen, kan ik ook.”

“Zo heb ik meteen een iTunes-kaart gekocht, zodat ik de app Procreate kon aanschaffen. Ik ontdekte hoe ik mijn ideeën kon omzetten naar iets concreets. Daarna ging ik op zoek naar de beste leveranciers en maakte ik mijn shop aan via Etsy. Sinds 18 augustus 2020 bestaat The Little Peach Shop officieel. In het begin had ik maar zeven soorten stickers in mijn shop. Toch slaagde ik erin om mijn onderneming de grond uit te stampen. Enkele maanden later, op 31 januari 2021, heb ik mijn eigen website gelanceerd.”

Waarom dit idee? 

“Ik vind papierwaren en stickers om voorwerpen mee te versieren geweldig. Al snel kwamen scrunchies, notitieboeken, T-shirts, sweaters en telefoonhoesjes erbij. Ik hou van de kleine hebbedingen om cadeau te geven en daarom is het fijn om die in mijn stijl te creëren. Een van de belangrijke dingen die ik leerde, is om een brand op te bouwen.”

Hoe zet je in op marketing?

“Ik probeer mijn doelpubliek te bereiken door hashtags te gebruiken onder mijn posts op sociale media. Bij een grote launch betaal ik ook weleens via Instagram een promotie, zodat verschillende mensen mijn shop te zien krijgen op hun feed of tussen hun verhalen. Mijn website geeft mij ook de mogelijkheid om e-mails in te plannen en te verzenden als een nieuw product aankomt of als een sale aan de gang is.”

Van wie heb je steun gekregen? 

“Mijn ouders en mijn vriend zijn mijn grootste steun. Het kan gebeuren dat ik eens niet naar de post kan, dan brengen mijn ouders graag de bestelling naar de dichtstbijzijnde postbus. Ook mijn vriend vindt het aangenaam om eens een T-shirt te bedrukken, maar meestal blijft het bij een stuk.

Uitdagingen 

Hoe wil je jouw bedrijf uitbreiden? 

“Meer producten toevoegen aan de shop is een must. Mijn bedankkaarten veranderen ook vaak van ontwerp. Op elke kaart zet ik een kortingscode die klanten kunnen gebruiken als ze opnieuw bestellen. Daarnaast update ik mijn biografie op Instagram telkens na een nieuwe launch.”

“Bovendien zou ik graag met mijn mama de shop runnen. Mijn droom is een fysieke winkel waar mensen mijn producten rechtstreeks kunnen komen bekijken en kopen.”

Je bent derdejaarsstudente Leerkracht Lager Onderwijs aan de Odisee hogeschool. Hoe combineer je ondernemen met studeren?

“Het evenwicht vinden tussen beide is niet gemakkelijk. Ik probeer mezelf uren op te leggen die ik werk voor de shop en voor de hogeschool. Goed plannen is dus cruciaal. Ik zorg er ook altijd voor dat pakjes op tijd de deur uit gaan, maar tijdens mijn stage is dat moeilijk. Soms kan ik tot middernacht bezig zijn met een bestelling, maar gelukkig doe ik dat enorm graag.”

De opleiding die je volgt is niet echt economisch, waarom ben je dan toch beginnen ondernemen?

“Mijn opleiding en de webshop zijn inderdaad twee uitersten, maar toch vinden ze elkaar. Het zijn twee creatieve jobs, dus daar vind ik het raakvlak. Het was zeker spannend, maar om mijn kunst en creaties in werkelijkheid te zien, moet ik zo’n risico nemen. Ik waagde snel een sprong die mij verder bracht dan dat ik ooit had durven dromen.”

Wat zijn jouw toekomstplannen?

“Momenteel sta ik te popelen om af te studeren. Hopelijk vind ik volgend jaar werk dat te combineren is met mijn bedrijf. Een halftijdse job in het onderwijs zou ideaal zijn.”

Welke tips kan je geven aan jonge ondernemers?

“Geloof in jezelf en zet door. Elk bedrijf kent zijn ups en downs. Maak voor je bedrijf een account aan op elk sociaal medium. Zet het in de kijker, gebruik hashtags, geloof in jezelf en toon dat ondernemen je passie is.”

Dit interview kan je ook lezen op de Howest Newsroom.