Vrijdag 24 maart ontvangen de zesdejaars van het Guldensporencollege Kaai de Zuid-Afrikaanse uitwisselingsstudenten in Kortrijk. Dit project bestaat zo’n twintig jaar. “We dompelen de leerlingen onder in het échte leven,” zegt Heidi Steegen, directeur van Guldensporencollege Kaai 3.

Het Guldensporencollege Kaai in Kortrijk maakt al jarenlang deel uit van internationale uitwisselingsprojecten. Twaalf zesdejaars zijn begin februari naar Zuid-Afrika getrokken. Het is ondertussen een jaarlijkse gewoonte om twee weken in Kaapstad door te brengen. Vrijdag 24 maart komen de Zuid-Afrikaanse leerlingen op hun beurt naar België. 

“We hebben al ruim twintig jaar een uitwisselingsproject met de school DF Malan uit Kaapstad. De leerlingen en leerkrachten die hieraan meedoen logeren daar bij gastgezinnen. Als ze in België zijn, verblijven ze dan ook bij ons. Ze worden dus ondergedompeld in het échte leven,” benadrukt Heidi Steegen.

Verrijkende ervaring

Directeurs en leerkrachten van het Guldensporencollege staan volledig achter zulke uitwisselingen, want die zijn belangrijk voor de ontwikkeling van jongeren. Bovendien ontstaan er echte vriendschappen. Er zijn zelfs leerlingen uitgenodigd op trouwfeesten van toenmalige uitwisselingsstudenten. “Degenen die in zo’n avontuur stappen, zijn mensen die een open blik willen  creëren op de wereld en andere culturen. Je leeft eigenlijk als de locals. Je ziet elkaar twee keer per jaar en je bent echt kind aan huis. Het is veel meer dan enkel werk, het is ook vriendschap.”

De leerlingen leren en onthouden veel tijdens zo’n verblijf, want ze ervaren het zelf. Daarnaast beseffen ze dat wat ze gewoon zijn in België, niet vanzelfsprekend is in andere landen. “Je vergelijkt je eigen school- en gezinssituatie met die daar. Het schoolsysteem is anders en ze dragen een uniform. Nog een voorbeeldje: in Zuid-Afrika wordt twee keer per dag bewust de elektriciteit uitgezet, want er is niet genoeg. Elke dag moet je op de app kijken en daarmee rekening houden. Ze zijn ermee leren omgaan,” legt Steegen uit. “Als toerist denk ik dat je daar weinig van merkt, want hotels en grote restaurants hebben generatoren.”

Het is een verrijkende, maar toch intense ervaring die een extra inspanning van de leerkrachten vergt. “Onze leraren zijn ook gastgezinnen en willen die mensen in de watten leggen. Ondertussen gaan de lessen door en moeten ze zorgen voor geschikte vervangopdrachten. We waarderen enorm hun moeite. Het is dankzij hen dat onze leerlingen zo’n unieke ervaring kunnen meemaken. Wanneer die week om is, zijn we moe, maar voldaan,” besluit directeur Heidi Steegen.

Afrikaanse taal

Op woensdag 29 maart volgen de Zuid-Afrikaanse leerlingen les in de campus, maar ze vertellen ook zelf over hun school en leven. Ze doen dat in het Afrikaans. “Het Afrikaans is een dochtertaal van het Nederlands, dus dat is voor iedereen boeiend. Ze springen in verschillende klassen binnen, zodat zoveel mogelijk leerlingen dat eens gehoord hebben. Ook voor onze vijfdejaars is dat interessant, dan krijgen ze al een eerste voorproefje voor als ze volgend jaar willen meegaan,” klinkt het.

Het Zuid-Afrikaproject is met een beperkte groep en dat is met één school. Als er meer kandidaten dan plaatsen zijn, vragen ze naar motivaties. “We verwachten dat onze leerlingen ambassadeurs zijn. Ze logeren daar bij een gastgezin, ze volgen er lessen en ze stellen onze school voor.”

Het Guldensporencollege is voortdurend op zoek naar nieuwe uitwisselingspartners. De school heeft ook Europese bestemmingen. Na de paasvakantie vertrekken een dertigtal leerlingen naar Tsjechië. Ook dat is een jarenlange traditie. “De leerkrachten uit Praag komen al zodanig lang dat ze ondertussen een mondje Nederlands spreken,” vertelt de directeur.

Voor meer informatie kunt u terecht bij: 

Heidi Steegen (Directeur Guldensporencollege Kaai 3) – heidi.steegen@guldensporencollege.be

Nicole Casteele (Directeur Guldensporencollege Kaai 3) – nicole.casteele@guldensporencollege.be

Rik Parret (Leerkracht Guldensporencollege Kaai 3) – rik.parret@guldensporencollege.be

Je kan dit persbericht ook terugvinden op de website van Guldensporencollege.

In de pers: