Laura Minjauw (13) van het Guldensporencollege Plein mag zich voortaan de grote winnaar van The Big Challenge 2023 noemen. Dat is een online wedstrijd Engels met deelnemers vanuit de hele Benelux. Zes andere leerlingen halen de top 15 van de olympiade.

De leerlingen van het Guldensporencollege Plein scoren opnieuw bijzonder hoog in wedstrijden. Na de Bebras-wedstrijd, Kangoeroewedstrijd en Junior Journalist-wedstrijd, kan de eerstegraadsschool ook The Big Challenge afvinken. Dat is een Engelse taalwedstrijd waar verschillende scholen in België, Nederland en Luxemburg aan meedoen.

“We zijn enorm trots op al die uitzonderlijke prestaties. Jaarlijks nemen we deel aan enkele olympiades voor verschillende vakken om het competitieve in de leerlingen naar boven te halen. Bovendien zeggen zulke scores iets over de onderwijskwaliteit van onze school én onze scholengroep,” reageert Philip Logie, directeur van Guldensporencollege Plein.

‘The Big Winner’

In de Engelse olympiade nemen leerlingen van hetzelfde jaar het tegen elkaar op. “Deze editie hebben 1500 leerlingen van het eerste middelbaar en 2400 van het tweede middelbaar zich ingeschreven. Dat zijn dus twee aparte categorieën. Op onze school hebben we dit jaar 36 vrijwillige deelnemers,” legt Robbe Coussement uit, leerkracht Engels en organisator. “Met zo’n wedstrijd kunnen ze hun skills testen en checken hoe het gesteld is met hun Engels. Ze krijgen 45 minuten de tijd om vijftig cultuur-, lees-, en luistervragen online te beantwoorden. Meestal zijn ze daar vroegtijdig mee klaar.”

Laura Minjauw is uitgeroepen tot grote winnaar van ‘The Big Challenge’ voor het tweede middelbaar. Uit 2400 leeftijdsgenoten slaagt ze erin om de eerste plaats in de wacht te slepen met een schitterende score van 336 op 350. Dat resultaat levert haar niet alleen de titel van laureaat op, maar ook een beker en tal van prijzen. Verder zetten zes andere leerlingen sterke prestaties neer en halen ze de top 15 in level één en twee van de wedstrijd. Het gaat om eerstejaars Joren Degroote, Minne Destoop, Mattheas Jhorjholiani en tweedejaars Aidan Ulrichts, Hannah Mistiaen en Marlon Sellmann.

“Ik vond de vragen eigenlijk gemakkelijk, maar bij sommige cultuurvragen twijfelde ik. Uiteindelijk had ik de test met een goed gevoel afgerond, maar dacht nooit dat ik zou winnen. Ik verwachtte het niet en besef het nog altijd niet,” lacht Laura. “Het is een mooie ervaring. Mijn vrienden, ouders en leerkrachten hebben mij gefeliciteerd. Ik heb zelfs geld gekregen van mijn oma.”

Laura volgt Latijn CLIL en hoewel ze een echte talenknobbel is, kiest ze volgend jaar voor een wetenschappelijke richting in het Guldensporencollege Kaai. “Het is iets helemaal anders, want ik zorg voor mijn nicht die een beperking heeft. Later zou ik dan ook graag willen werken met kinderen en gehandicapte personen,” klinkt het.

Voor meer informatie en vragen kunt u terecht bij:

Philip Logie (Directeur Guldensporencollege Plein) – philip.logie@guldensporencollege.be

Robbe Coussement (Organisator – Leerkracht Engels) – robbe.coussement@guldensporencollege.be

Aaron Walrave (Leerkracht Engels) – aaron.walrave@guldensporencollege.be

Je kan dit persbericht ook terugvinden op de website van Guldensporencollege.

In de pers: